Kui sa tahad, et sinu veebilehte külastataks rohkem ja just nende inimeste poolt, kes oleks sinu tootest või teenusest ka huvitatud, siis SEO ehk kodulehe optimeerimine on just see, mida vajad.
Kui sul aga pole aimugi, mida sa tegema peaksid või loodad lihtsalt õnnele, et sinu loodud leht iseenesest otsingutulemuste tippu ronib, siis teed sa oma elu väga keeruliseks.
Alati võib ju ka mõne ettevõtte selleks palgata (näiteks meid). Aga kui oled kindel, et tahad ikka selle ise ära õppida, siis siin artiklis on sulle nõuandeid, mida järgides tõstad oma veebilehe nähtavust otsingumootorites.
Selle artikli eesmärk on panna sind ennast veidikene turvalisemalt tundma oma kodulehte SEO jaoks optimeerimisel. Niiviisi saad oma lehele uusi külastajaid ja ei pea pidevalt muretsema, et iga väikese muudatusega sellel midagi pekki keerad.
See õpetus on mõeldud täielikule algajale, kuigi ka nii mõnigi edasijõudnu võib siit üht-teist kõrva taha panna.
Aga alustame siis…
1. Mis on SEO?
SEO on veebilehe nähtavuse suurendamine otsingumootorite otsingute tulemustes, kasutades selleks erinevaid meetodeid. Peamiseks eesmärgiks on kvaliteetse liikluse kasvatamine lehel.
Ehk siis: sa tõstad enda positsiooni Google otsingu tulemustes kindlate märksõnade seas, et su lehekülge külastaks just need inimesed, kes su tootest/teenusest ka huvitatud on.
SEO võib üldiselt jagada kaheks peamiseks suunaks:
1. On-page SEO mis eesti keelde tõlkides oleks veebilehe sisene SEO ja
2. Off-page SEO ehk veebilehe väline SEO.
Veebilehe sisese SEO puhul on tegu toimingutega, mida teostad oma veebilehel. Nendeks võivad olla asjad nagu artiklite kirjutamine, korrektne lehe struktureerimine, õigete märksõnade kasutamine, alt tagide lisamine piltidele jne.
Peamiseks eesmärgiks on oma leht niiviisi ära “tuunida”, et see oleks otsingumootorite jaoks atraktiivne.
Veebiväline SEO on aga hoopis omaette loom… ja tihti puudub sul selle looma üle kontroll, kuna sinu SEO pingutused ei sõltu ainult sinust.
Selle SEO strateegia peamiseks eesmärgiks on backlinkide kogumine – lingid, mis suunavad mõnelt teiselt lehelt sinu lehele (neist räägime lähemalt veel allpool).
Kuna see artikkel on mõeldud õpetuseks kodulehe optimeerimisest, siis keskendume peamiselt veebisisesele SEOle.
Kui aga sul peaks olema huvi ka veebilehe välise SEO kohta, siis anna sellest teada all kommentaarides ja suure huvi puhul kirjutan ka sellest pikemalt. (NB. reageerin hästi meelitustele… ja ähvardustele. Eelistan siiski esimest.)
Nüüd aga sea end mugavalt sisse, kuna sellest tuleb üks pikk (väga pikk) artikkel!
2. Kuidas teostada veebilehe sisest SEOd
Okei, võtame siis ette sinu veebilehe sisese SEO, mille käigus seadistame kõik korrektselt ära!
NB! Siinkohal eeldan, et sul on juba töötav veebileht. Kui pole, siis teen siinkohal häbematult reklaami ja pakun sulle meie teenust.
Alustame siis kõige esimesest asjast milleks on:
2.1. Märksõnad ja nende olulisus
Märksõnad on vast üks olulisemaid komponente sinu veebilehe sisese SEO strateegias. Kui hakkad SEO eesmärgil mõnele lehele sisu looma, siis enne ühegi sõna kirjapanekut oleks mõistlik läbi viia märksõnade uuring.
Vastasel juhul võib juhtuda, et:
- kirjutad teemal millest keegi huvitatud pole,
- märksõna, mida taga ajad, on liiga madala otsingute arvuga,
- sa paned otsingu kavatsusega puusse,
- või ootab sind ees liiga suur konkurents.
Samuti pole kõik märksõnad võrdsed. Suurt rolli mängib, kui kaugel ostuprotsessis mõni märksõna asub.
Oot, võtame hoo maha… mis asjad need müstilised “märksõnad” üldse on?
Märksõnad on otsingufraasid, mida inimesed otsingumootorisse sisestavad.
Et sinu sait otsingus esile tuleks, siis on oluline oma lehel kindlaid märksõnu kasutada. Kui tihti sa neid kasutad, sõltub sinu teksti pikkusest.
Erinevad eksperdid on pakkunud sõnade kasutuses erinevaid protsentuaalseid väärtusi, aga minu soovitus oleks seda kasutada vähemalt kahes kohas: lehekülje pealkirjas ja tekstis (soovitatavalt alguses).
Tihti on aga paratamatu, et sinu märksõna kajastub suuremal või väiksemal määral üle kogu su teksti. Ja selles pole ka tegelikult midagi halba!
Seepärast pole ka erilist mõtet hakata mingit kindlat protsenti taga ajama, mis väidetavalt sulle edu peaks tooma. Parem on keskenduda rohkem sellele, et su tekstid oleksid loetavad ja naturaalsed.
Kui aga arvad, et oled kavalam kui Google ja topid kogu oma lehe seda ühte märksõna täis, siis ma ütleks sulle vaid üht: tere tulemast aastasse 2008! Meie siin tulevikus kutsume seda “üle optimeerimiseks” ja Google enam sellist jama ei salli!
Sellega seoses aga on otsingumootorid ka targemaks saanud. Enam ei pea sa paaniliselt seda ühte märksõna kindlal kujul igasse võimalikku kohta oma tekstis toppima. Nüüd saab Google juba aru isegi sünonüümidest ja käänetest.
Näiteks on palju naturaalsem muuta märksõna “kodulehe optimeerimine” ümber “veebilehe optimeerimiseks” kui see ka sinu teksti paremini sobib, sest Google jaoks on see täpselt sama tähendusega.
Sama võib öelda ka sinu teksti lugeja kohta – ka tema eelistab lugeda teksti sünonüümide või asesõnadega, mitte näha ühte ja sama sõna kordumas igas teises lauses.
Seega, kui kirjutad, keskendu oma lugejatele, mitte otsingumootoritele!
Aga vaataks õige nüüd, kuidas üldse märksõnu saada. Selleks oleks vaja läbi viia…
2.1.1. Märksõnade uuring
Nii, kuna tegime nüüd selgeks, et märksõnad on olulised ja sa pead neid ka oma lehel (mõistlikus koguses) kasutama, siis järgmisena võiks vaadata, milliseid märksõnu üldse kasutada.
Siinkohal mainiks ka ära, et see saab olema üks äärmiselt pikk ja tülikas protsess.
Kui sa märksõnadele keskendud, siis minu soovitus oleks läbi viia põhjalik märksõnade uuring. Kuigi sul võib vedada ja satud just selle õige märksõna otsa, siis oleks siiski mõistlikum teadlikult alustada.
Seepärast ka märksõnade uuring! Mis iseenesest tähendab lihtsalt õige märksõna valimist märksõnade nimekirjast.
Muidugi, selleks on sul esialgu seda märksõnade nimekirja vaja ja siis ka teadmisi, milline sinu eesmärgi saavutamiseks parim on. Seega, viime siinsamas väikese märksõnade uuringu läbi, et sa mõistaksid, kuidas seda teha.
Alustame tööriistaga, mis sulle märksõnu ette söödaks. Selleks otsisin sulle kaks, mis annavad ka eestikeelseid tulemusi:
- SeoStack Keyword Tool – Lisa see Chrome laiendus oma browserile ja hakka kasutama. Võimaldab kasutada ka mitut erinevat märksõna korraga.
- Keyword Shitter – Okei, pole just kõige viisakam nimi, (kuigi päris originaalne) aga siiski väga hea tööriist. Iseenesest ülimalt lihtne. Lisa oma esialgne idee ja tema sit… annab sulle hunniku märksõnu sellest.
Nüüd, kui nimekiri käes, algab tõeline uuring alles pihta! Järgmiseks sammuks oleks need sõnad ükshaaval läbi vaadata, sorteerida, duplikaadid ja ebasobivad eemaldada ja igaüht eraldi analüüsida.
Muide, kas ma juba mainisin, et see on pikk ja tülikas protsess?
Märksõnade uuringus on kolm asja, mida silmas pidada:
1. Kui tihti märksõna otsitakse. Siinkohal on lihtne ja loogiline reegel – mida rohkem seda uhkem. Ainuke probleem selle reegli juures on see, et su konkurendid teavad ka seda ja tihti leiad rohkemate otsingute juures ka suurema konkurentsi.
2. Milline konkurents sind ees ootab. Kui sinu märksõnale konkureerivad suured, autoriteetsed leheküljed, siis oleks mõistlikum mõni muu sõna valida. Kui vapper sa ka poleks, suure tõenäosusega ei suudaks sa oma värske, väikese lehega nende vastu sõdida.
3. Kui kasulik see märksõna sulle on. On küll tore, kui saavutad esimese positsiooni märksõnaga “parimad kohvioad”, aga kui oled remondilukksepp, siis pole sellest sulle suurt kasu. Seepärast on oluline keskenduda õigetele märksõnadele.
Et saaksid nendele punktidele vastused, oleks sul vaja kasutada tööriista, mis aitab sul õigeid otsuseid langetada. Selleks näiteks valisin ma kõige populaarsema:
Google Keyword Planner – Esialgse märksõna sisestades näitab see sulle hunniku märksõnu ja nende otsingute arvu, konkurentsi ja ka selle, kui kasulik see märksõna sulle olla võib:
Kaks viimast tulpa näitavad ära palju keegi (Google Adwords reklaami ostja) nende märksõnade eest nõus maksma on. See võib osutuda heaks vihjeks selle kohta, kui väärtuslik see märksõna on.
Miks hea vihje?
Nagu artikli alguses mainitud, pole kõik märksõnad võrdsed, sest neid kasutatakse ostuprotsessi erinevates etappides:
Kuigi sul võib olla tahtmine valida märksõnu, mis on kõige suuremate otsingute arvuga, võivad need asuda ostuprotsessi alguses, kus alles otsitakse nende kohta infot:
Su lehte küll külastatakse, aga kõik külalised otsivad infot.
Tihti oleks siis hoopis parem valida märksõna, mis asub ostuprotsessi etapis, kus otsija on valmis kohe ostu sooritama.
Näide: Otsing “miks on SEO tähtis” kasutatakse ostuprotsessi alguses, kus inimene otsib alles infot probleemi kohta ja “parim SEO teenusepakkuja” lõpu poole, kus ta on juba probleemist teadlik ning otsib konkreetset lahendust.
Muidugi tuleb Keyword Planner ka oma piirangutega. See tööriist on mõeldud siiski neile, kes plaanivad Google Adwordsi kasutades reklaame looma hakata. Just seepärast ei pruugi konkurentsi näitav lahter olla väga täpne SEO jaoks.
Tihti kasutavad eksperdid analüüsiks hoopis muid töövahendeid…
Kui sul on SEO jaoks meeletu eelarve, siis soovitaksin sulle kindlasti kohe Ahrefsi või Semrushi, kuna need on (küll väga kallid, aga ka) kõige paremad.
Kui sul aga suur eelarve puudub ja tahaksid siiski oma elu natukene mugavamaks muuta, siis siin on üks tööriist mida mina kasutan: Keysearch.co.
Mis muudab selle Keyword Plannerist paremaks, on väga hea võimalus analüüsida iga sõna eraldi ja võimalus näha täpselt, milline konkurents mingile märksõnale on. Samuti tuleb Keysearch lisadega, mis on igati abiks märksõna uuringut läbi viies.
Nii, tööriistad valitud. Nüüd toon sulle ka näite (keysearch.co tööriista kasutades) kuidas märksõnade uuringut läbi viia. Selleks võtame siis ette eelnevalt valminud nimekirja ja analüüsime iga sõna ükshaaval.
Nagu pildilt näha, siis iga märksõna uurides saab kiiresti teada, kui kasulik on seda taga ajama hakata. (Keysearch kasutab selleks skoori, et sinu tööd lihtsustada).
Sarnaselt Google Keyword Plannerile, näeb ka ära otsingute arvu, CPC (Cost Per Click) ja PPC (Pay Per Click). Kaks viimast näitavad hinda, mis nende märksõnade eest makstakse.
Ja järgnevaks sammuks jääb nüüd endale sobivad sõnad välja valida, et siis neid oma kodulehe sisutekstides kasutama hakata.
Ning ongi kõik! Niiviisi käibki märksõnade analüüs.
Märksõnade uuringut läbi viies juures mainiks veel seda, et iga kord kui uusi sõnu otsid, kasuta ka seda tööriista, mis su kõrvade vahe asub.
2.1.2. Otsingu kavatsus
Selle suure teema lõpetuseks sobib hästi otsingu kavatsus ehk search intent, mis on viimastel aastatel üheks oluliseks faktoriks kujunenud.
Kuna Google üritab pidevalt välja selgitada, mis eesmärgil inimene mingit sõna otsib, siis on see ka hakanud mõjutama, milliste otsingutulemuste seas sinu koduleht nähtavale tuleb.
Mida see sinu jaoks tähendab?
Sinu lehel olev tekst peab sobima märksõnaga, mida taga ajad. Järelikult, kui sinu kavatsus veebilehel ei lähe kokku kavatsusega otsingu tulemustes, peaksid sa kas oma lehel sisu muutma või hoopis muu märksõna valima.
Okei, võibolla tekitas see eelnev lõik rohkem küsimusi kui vastuseid. Sel juhul on siin väike nipp, mis võib sul aidata paremini mõista, kuidas need kaks asja siis omavahel sobima panna:
SEO uuringut läbi viies vaata üle oma märksõna top 10 konkurenti.
Selgita välja, millest nad kirjutavad, kuidas nad kirjutavad, kui pikalt nad kirjutavad, mida nad kasutavad oma lehekülgedel – mida Google selle märksõnaga oluliseks peab.
Näiteks, kui sul on plaanis kirjutada massiivne artikkel teemal kuidas Tartust Tallinnasse saada, aga top kümnes on vaid kaardid, siis ilmselgelt sinu artiklit sealt ei leiaks!
Samuti, kui kirjutad artiklit kodulehe optimeerimisest ja loodad vaid 800 sõnaga läbi lüüa (nagu selle artikli autor), siis ehk on parem ikka kasvõi läbi nutu sinna umbes 3000 – 4000 sõna juurde kirjutada (täpselt nagu selle artikli autor).
2.2. Veebilehe lingid
Kui vanal heal ajal võisid su lingid ükskõik mis kujul olla, siis tänapäeval oleks siiski mõistlik nad “sõbralikuks” muuta.
Põhjus selleks on tegelikult lihtne – otsingumootorid tahavad, et inimesed juba enne lingile vajutust näeks, kuhu neid edasi suunatakse.
Seega, aadressid nagu sinuleht.ee/?p=666 või sinuleht.ee/index.php?page=666 ei ütle inimestele mitte kui midagi (mõni ehk isegi kõhkleb nendele vajutada, eriti kui arvestada selle numbriga).
Kui aga kirjutada nad kujul nagu sinuleht.ee/meie-teenused, siis annab see kohe selge arusaama, mis vajutajat ees ootab.
NB! Kui su lingid on juba vale struktuuriga, siis pole soovituslik neid ümber nimetada! Seda eriti veel siis, kui nad on juba indekseeritud ja isegi teistelt veebilehtedelt linke saanud! Sel puhul oleks siis parem idee teha linkide suunamine vanadelt uutele.
Võibolla oled tähele pannud, et olen siin artiklis viidanud meie enda lehekülgedele või mõnele muule lehele. Minu eesmärgiks on sind ikkagi selle SEO värgiga aidata ja seepärast jagan ka kõike vajalikku, et sa antud teemast hea arusaama saaksid.
Samuti peaksid ka sina käituma, kui oma lehele sisu lood!
Google’le meeldib, kui sa informeerid oma lugejat. Kui su lehekülg on mingi märksõna otsijale kasulik, siis järelikult väärib see ka kõrgemat positsiooni. Tihti aga ei saa sa kõike korraga öeldud ning seepärast peaksid ka mõnele teisele (või oma) lehele suunama.
Aga millistele suunata?
Kui oma lehele ei saa, siis minu soovitus oleks viidata autoriteetsetele lehtedele.
Lehed nagu näiteks Vikipeedia, haridusasutused, teaduslikud artiklid ja riigiasutuste lehed on selleks ideaalsed. Mitte ainult ei hari sa oma lugejat vaid viitad ka Google silmis kvaliteetsetele lehtedele, mille tulemusena võib ka sinu positsioon paraneda.
Siinkohal oleks sulle siiski kaks soovitust:
1. Suuna oma tegevusalaga seotud lehtedele. See annab Googlele teada, mis valdkonnas sinu leht asub ning jätab ka naturaalse mulje. Maru veider oleks, kui näiteks kirurgi veebilehelt viitaks lihuniku omale.
2. Informeeri oma lugejat, aga ära liiale mine! Kui sinu leheküljelt liiga palju väljuvaid linke mujale läheb, siis pole see samuti hea asi.
Nii, tegime selgeks, et aeg ajalt võiksid ikkagi paar väljuvat linki oma lehel paigutada. Samuti tuleb ju ka sinu lehele linke. Näe, just nüüdsama tuli üks! Tal on küll mingi veider rel=”nofollow” küljes, aga väärtuslik ikkagi!
Tegelikult aga mitte nii väärtuslik! Seal on suur vahe, kas link mis sinu lehele viitab (või sellelt mujale) on dofollow või nofollow.
Dofollow link ütleb otsingumootorile, et seda linki maksab külastada, kuna see on väärtuslik. Põhimõtteliselt jagad sa selle lingiga oma lehe autoriteeti edasi, mis muudab selle SEO suhtes väärtuslikuks.
Muidugi ei ole nüüd mõtet minna oma linke üle vaatama ja sealt “dofollow” sõna otsima. Iga tavalisel moel loodud link ongi juba dofollow. Kui sa ei soovi oma autoriteeti jagada, siis lihtsalt märgi selle “nofollow” lingiks.
Nofollow link iseenesest mingit SEO väärtust edasi ei kanna (väidetavalt). Tavaliselt tasub kasutada nofollow linki siis, kui sa tahad otsingumootorile teada anda, et sul puudub igasugune seos selle lehega, millele viitad (umbes nagu mu naabrid suhtuvad minusse).
Viimaste aastate jooksul on ka tekkinud juurde kaks uut moodust Googlele teada andmiseks, mis seos sul lingitud lehtedega on.
Need on sponsored ja ugc. Esimene, kui näiteks promod kedagi teist oma lehel ja teine, kui sina pole loodud lingi autor (nagu kommentaarid ja foorumipostitused).
Kui soovid nende kohta rohkem infot, siis Google ise on koostanud lühikese artikli erinevate linkide kohta.
Selle teema lõpetuseks mainiks siiski veel ära, et nofollow link on ikkagi parem kui mitte ükski link. Seepärast ei maksa neid karta!
Ühes “naturaalses Google ökosüsteemis” viitavad ühele veebilehele tihti nii dofollow, kui ka nofollow lingid segamine. Hoopis kahtlasem on, kui mõni lehekülg saab vaid ainult ühte tüüpi linke (nt ainult dofollow).
2.3. Kodulehe struktuur
Need ajad on möödas, kui otsingumootorid vaatasid igat sinu veebilehel olevat lehekülge eraldi seisvana. Nüüd kammivad nad läbi kogu sinu koduka ja üritavad aru saada, kuidas kõik kokku sobib.
Just seepärast on oluline, et su lehel oleks lihtne ja loogiline struktuur ning igal leheküljel oleks oma kindel roll!
Tihti on isegi hea idee enne lehe loomist läbi mõelda, kuidas sa seda struktureerima hakkad. Kui struktuur osutub liiga keeruliseks, võib see negatiivselt mõjutada sinu SEOd (kindlasti mõjutab see sinu külastaja kogemust).
Samuti oleks oluline meeles pidada, et oma tähtsamaid lehekülgi ei tasu “peita” kuhugi sügavale veebilehe sisse. See tähendab seda, et tähtsamad lehed peaks olema kohe nähtaval lehele saabudes.
Üldiselt oleks mõistlik kogu oma sisu külastajale nii kättesaadavaks teha, et ta ei peaks mõnele olulisele leheküljele jõudmiseks tegema üle kolme kliki.
Nii, vaatasime lühidalt üle üldise struktuuri. Laskume nüüd natuke rohkem detailidesse ja jätkame individuaalse lehekülje struktuuriga – kas kõik on ikka seal kus olema peab või vajab ka see muutmist.
2.3.1. Pealkirjad
Alustame siis pealkirjadest.
Sinu lehekülje koodi sisse võib paigutada 7 erineva tähtsusega pealkirja – h1 kuni h6 on mõeldud sinu sisulehe pealkirjadeks. Neist kõige olulisem on h1 ja numbri kasvades nende tähtsus väheneb.
“Oot… 7? Aga sa just loetlesid ainult 6!”
Jah, kuna tegelikult on sinu lehel lausa kaks pealkirja! H1 on see, mida näeb lehe külastaja ja lehe tiitlit ehk page title näevad otsingutulemustest otsijad (ja ilmselgelt ka otsingumootorid).
Seega võivad mõlemad üksteisest erineda, aga siiski oleks soovituslik nad sarnaseks jätta.
Okei, kaks pealkirja ja siis veel alapealkirjad. Aga kuidas neid paigutada?
Kui kasutad populaarset sisuhaldussüsteemi nimega WordPress, siis ei pea sa H1 paigutamise pärast muretsema (selleks on pealkirja lahter) ja WordPress teeb töö sinu eest ära!
Lehe tiitli paigutamiseks sobib mõni tuntum SEO plugin nagu SeoPress või RankMath.
Kui sa mingil põhjusel teed seda käsitsi, siis tiitel läheb lehe headi ja h1 body’sse (mida sa juba teadsid).
Ilmselgelt oleks mõistlik sinu pealkirjadesse paigutada ka märksõnu (loogilise sõnastusega, et ka lugeja aru saaks).
Lehekülje siseselt peaksid järgima ka pealkirjade loogilist struktuuri. Niiviisi aitad sa otsingumootoritel paremini aru saada, kuidas sa erinevaid teemasid liigitad ja mida sa rõhutada üritad.
Et anda sulle paremat ülevaadet, kuidas pealkirju oma lehel struktureerida, siis siin on sellest üks näide:
2.3.2. Sisu
Las ma reedan sulle ühe saladuse mis on huvitav, aga samas ka peavalu tekitav: pikad leheküljed on edukamad. Seega, kui soovid paremat positsiooni, kirjuta rohkem.
Järelikult, mida pikem on su artikkel, seda tõenäolisem on, et see saavutab ka parema koha… täpselt nagu see kirjand, mille pidid koolis kirjutama.
Okei, tegelikult kasutasin ma ka sõna “tõenäolisem”. Mis tähendab, et pikk artikkel ei garanteeri sulle paremat tulemust… täpselt nagu see kirjand, mille koolis kirjutasid!
Nagu eelnevalt juba mainitud, mängib ikkagi suurt rolli jälle kavatsus!
Seepärast, enne kui asud oma romaani kallale, vaata ka üle, mida top 10 teeb. Kui nemad kõik on sinu teemal kirjutanud vaid 100 – 200 sõnaliselt, siis sinu 4000 sõnaline artikkel ehk on veidike liiast.
Sisu luues on ka äärmiselt oluline luua originaalset sisu. Kui sa hakkad seda kellegi teise pealt sõna-sõnalt maha kirjutama, siis esiteks on tegu plagiaadiga, mis võib tuua sulle pahandusi legaalses pooles. Lisaks pole see eriti hea ka SEO suhtes.
Seda reeglit jätkates ei tohiks sa ka oma lehel väga palju sisu korrata.
Kui soovid oma lehe sisu üle vaadata, siis selline lehekülg nagu Siteliner võib kõvasti abiks olla. See vaatab sinu lehe üle ja annab selle kohta infot.
Saad teada, kas su lehel on duplikaate, katkiseid linke, suunamisi, nofoll… ah, ma panen lihtsalt pildi:
2.3.3. Pildid
Tavaliselt paneb 99% veebilehtede omanikest oma kodukale mingil kujul pilte. Ka need oleks vaja SEO jaoks ära optimeerida. Seega, vaatame kuidas see käib, alustades:
1. Piltide nimed. Siin on sulle üks küsimus: ilma, et sulle neid näitan… ürita arvata, mis kummalgi pildil on?
- Pilt 1: IMG84068.jpg
- Pilt 2: jüri-pilt.jpg
Kui sa tuvastasid vaid nime järgi, et teine pilt on ühest äärmiselt nägusast härrasmehest, siis palju õnne! Soovitan ka otsingumootorile edaspidi sellisel kujul teada anda, mis sinu piltidel on.
Järgides seda tava, premeerib sind ka Google, indekseerides sinu pildi oma piltide otsingusse, mille tulemusena võib su lehele uusi külastajaid tulla!
2. Alt tagid. Tagide peamine eesmärk on kirjeldada pildi sisu inimestele, kellel on nägemispuue (või neile, kes ei soovi mingil põhjusel oma brauseris pilte kuvada). Ja Google hindab veebilehtede ligipääsetavust väga, tõstest kõrgemale lehti, mille sisu on tehtud kättesaadavaks kõigile.
Seega võib ka seda head tava kasutades otsingutulemustes tõusta.
2.4. Turvalisus
Kui keegi su lehte külastab, on oluline, et ta oleks turvalises kohas. Ja siinkohal tuleb mängu SSL ehk… Sesame Street Live? Ei! SSL ehk Secure Sockets Layer tagab selle, et sinu veebilehe aadress muutuks HTTP pealt HTTPS peale.
Sellest võid lähemalt lugeda siit: What is an SSL Certificate?.
Maakeeli öeldes aitab SSL sertifikaat toimingud sinu lehel turvaliseks teha. See on eriti oluline lehtedel, kus käsitletakse isikuandmeid ja makseid.
Seega, kui ehitad endale e-poodi, siis on see lausa kohustuslik!
Üks märge siinkohal: SSL on tegelikult tänaseks juba asendunud TLSiga. Seega ei maksa ehmuda, kui näed kuskil kirjutatuna “TLS sertifikaat”. Kuna SSL on levinum väljend, otsustasin ka seda siin artiklis kasutada.
Aga kuidas lehe külastaja näeb, kas tema poolt külastatav leht on ka turvaline?
Selle eest hoolitseb juba brauser!
Ja olen kindel, et oled ka ise mõnda lehte külastades näinud aadressriba ees tabaluku märki. See tähendab, et leht on turvaline. Ja võibolla oled ka ebaturvalist lehte külastanud, kus aadress riba ees on “Not Secure” või midagi taolist.
Selline tekst võib langetada külastaja usaldust veebilehe suhtes.
Kokkuvõttes siis: kui sa tahad, et Google hindaks sinu lehte turvalisena ja aitaks ka natuke seda otsingus upitada, siis hoolitse selle eest, et su lehe aadress algaks HTTPSiga.
2.5. Kiirus
Kiirus on üks teguritest, mis võib aidata sinu lehte tulemustes kõrgemale tõsta. Muidugi aitab see kaasa ka sinu lehe kasutajakogemusele, seega pole see vaid ainult SEO jaoks oluline.
Kusjuures, meie keskendume ka lehtede kiiremaks muutmisele ja pakume seda isegi teenusena.
Siin on ka pilt meie lehe avanemise kiirusest, tõestamaks, et teame millest räägime (ja natuke kekkamiseks ka).
Vaadates sellel pildi tulemust, saab järeldada, et meie leht avaneb väga kiiresti (seekord ei kekka, see on fakt).
Räägitakse, et kui su lehekülg avaneb kiiremini, kui 3 sekundit, siis on kõik hästi.
Sellegipoolest võiksid üritada lehe kiirust tõsta nii palju kui võimalik, mitte ainult piirduda 3 sekundiga. Sest mitte ainult ei mõjuta see sinu SEO tulemust, vaid ka seda, kui kaua viitsivad inimesed su lehe järgi oodata.
Ülal mainitud kolme sekundit peetakse “kuldreegliks” kaua inimesed keskmiselt viitsivad su lehel passida ja selle avanemist oodata. Kui su leht avaneb kauem, hakkavad nad mujale edasi liikuma.
See on tegelikult huvitav teema, millest ma suudaks veel pikalt ja laialt kirjutada. Õnneks aga ma ei pea seda tegema, kuna Georg on juba sellest artikli kirjutanud.
Aga liigume siis selleni, kuidas sa oma kodulehte optimeerida saad.
1. Optimeeri lehel olevad pildid
“Jälle pildid? Kas sa juba ei kirjutanud piltidest?”
Väga hea tähelepanek, minu… tähelepanelik lugeja!
Aga põhjus, miks ma piltidest kaks korda kirjutan on tegelikult lihtne – kui enne käis jutt alt tagidest ja muust taolisest, siis siinkohal peab ära mainima, et just pildid on ühed suurimad lehte aeglustavad tegurid.
Iga kord kui keegi pöördub minu poole küsimusega, miks tema leht nii aeglane on, siis esimese asjana vaatan üle ta pildid. Ja tihti leian pilte, mis on:
- vales formaadis,
- valede mõõtmetega ja
- vale mahuga.
Vahepeal isegi kõik kolm ühes!
Seega, siit tuleb sulle kiire juhis, kuidas sa oma pildid korda saaksid:
Kasuta .jpg või .webp pildiformaati. Ja kui tõesti tahad .png formaati kasutada, siis ainult juhul, kui tal on läbipaistev taust (ja sa ikka vajad ka läbipaistva taustaga pilti). Aga tihti on isegi siin .webp parem variant.
Kui laed lehele pilte, siis lae neid ka selles suuruses, milles neid kuvada tahad! Kui tahad oma nägusast näost väikest pilti üles panna, siis ei ole mõtet sinna 5000px X 5000px resolutsiooniga pilti toppida. Tee see pigem nii suureks kui vaja: 250px X 250px (ilmselt sinu suurus on erinev).
Paki oma pildid kokku! Selline tegevus võib vähendada sinu piltide mahtu isegi 90% võrra!
Et rõhutada kui efektiivne on piltide optimeerimine, siis teeme ühe väikese eksperimendi.
Otsisin näiteks suvalise pildi, mille esialgsed andmed on:
5006 x 3337 pikslit ja 7,61MB
Pilti on võimalik näha siin.
Antud pildil vähendasin mõõtmeid (kuna 5006px laiune pilt oleks meie lehe jaoks lihtsalt liiga suur) ja pakkisin selle kokku. Tulemuseks sain:
680 x 453 pikslit ja 32KB = 0.032MB
Seega, säästetud mahu protsentuaalne väärtus on… väga suur number!
Pildid on tavaliselt nii suured mõjutajad, et kui need ära optimeerida, saad kohe paar sekundit lehe avanemise kiirusest maha tõmmata!
2. Kasuta efektiivseid tööriistu
Okei, see soovitus on sinule pigem siis, kui sa ei kasuta WordPress lehekülge (kui kasutad, siis ma jagan sulle artikli lõpus tööriista, mis seda iseenesest teeb).
Kas sa teadsid, et “mitte midagi” võtab päris palju ruumi?
Ei usu? Siin on näide:
Pildil olev kood on kokku lükatud (sellelt on eemaldatud tühikud) ja selle tulemusena on faili maht vähenenud märkimisväärselt. Tehes kogu lehe koodiga nii, võib ka selle maht märkimisväärselt väheneda.
Artikli lõpus toon välja ka paar tööriista mida me kasutame oma lehel ja mille abil saad ka sina oma lehe korralikult ära kompressida.
Muidugi, kompressimine on vaid üks osa nende programmide tööst, seega vaata kindlasti need üle!
3. Eemalda üleliigne jama ja otsi alternatiive
Tihti topitakse veebileht igasuguseid pluginaid täis, et sellele funktsionaalsust lisada. Iseenesest pole see nii paha, kui sa programmeerida ei oska ja vajad oma probleemile kiiret ja töötavat lahendust.
Aga mõnikord on see ka põhjus, miks sinu esialgselt kiirest lehest saab aeglane, veniv… leht.
Kui sa ikka vajad lisa funktsionaalsust, siis minu soovitus oleks uue plugina paigaldamise asemel:
1) Otsida mingi kiirem ja efektiivsem alternatiiv – tihti aitab netist leitud lühikese koodirea paigaldamine.
2) Üldse see ära jätta – kas on ikka alati vaja mingit “ägedat” efekti, kui lehe üldine töö sellega kannatab?
Nagu juba mainitud sai, kui su leht liiga uimane on, siis võid ka julgelt meiega ühendust võtta ja me teeme selle korda!
2.6. Mobiilisõbralikkus ennekõike
Mobiilisõbralikkus on kohe kindlasti üks teema, millest ei maksa enam mööda vaadata! Kui sinu veebileht pole siiamaani veel telefonikasutajate jaoks ümber kujundatud, siis nüüd on selleks viimane aeg!
Tänu nutitelefonidele on kogu maailm kolinud suurema ekraani pealt väiksemale, et netis käia, selfisid teha (jah, see sõna on nüüd eesti keeles) ja muud moodi reaalsust ignoreerida.
Seepärast on siis nüüd ka Google mobile first indekseerimisele ümber läinud, mis tähendab seda, et “mobiilisõbralikkus” määrab ka sinu lehe tulemuse otsingus.
Huvitav fakt: Eesti on siinkohal anomaalia, kus ikkagi arvuti on juhtimas.
Okei, oletame, et su leht on mobiili jaoks ümber disainitud, mis nüüd? (Kui ikka veel pole, siis nüüd on viimane aeg!)
Kindlasti veendu, et kõik töötaks sama hästi (kui mitte paremini) kui arvutis!
Faktoreid, mida arvesse võtta, on liiga palju, et neid siin artiklis loetleda, aga ürita mobiilis tagada külastajale sama (kui mitte parem) kogemus kui arvutis.
Selleks veendu, et kõik lehed avaneksid kiiresti, tekstid oleks loetavad, pildid selged (ja optimeeritud) – kogu veebilehe visuaalne struktuur selge ja arusaadav.
Kui su koduleht töötab hästi mobiilis ja inimesed ka püsivad sellel, siis aitab see ka kaasa otsingutulemustes.
2.7. Google E-A-T
Viimasena tahaks ära mainida Google EATi. Kui sa soovid head positsiooni otsingutes, siis peaksid ka järgima EATi. Aga mis see on?
E – Expertise (ekspertiis)
A – Authority (autoriteet)
T – Trustworthiness (usaldusväärsus)
Need on asjad, mis peaksid kokku minema sinu üldise turundusstrateegiaga.
Ilmselgelt soovid sa jätta endast usaldusväärse eksperdi mulje, kelle poole inimesed pöörduvad, et mingit probleemi lahendada. Seega peaks sinu veebileht seda ka kajastama.
Siin on paar nõuannet, mida võiksid kaaluda:
- Viita autoriteetsetele veebilehtedele, mis on sinuga samas või sarnases valdkonnas.
- Hoolitse selle eest, et sinu valdkonna autoriteetsed lehed viitaksid sinule.
- Kuva oma kontaktandmeid päises ja/või jaluses.
- Loo oma veebilehele privaatsuspoliitika ja kasutjatingimuste leheküljed.
- Ettevõttena loo endale Google My Business konto.
- Kuva oma klientide tagasisidet ja reitinguid.
- Kuva endast pilti (soovitavalt viisakat).
Sea end oma lehe külastaja kingadesse ja mõtle, kuidas sa saaksid teda aidata? Mis põhjusega võiks ta sinu poole pöörduda? Mida sa saaks tema jaoks ära teha?
2.8. Muud veebilehe SEOd mõjutavad tegurid
Nii, tõime välja kõik tõestatud mõjutajad.
Nüüd aga võid oma fooliummütsi pähe tõmmata ja asume asjade kallale, mis on mingi määral ka tõestatud… aga siiski pole…
Kuid ehk ikka on?
2.8.1. Lehel veedetud aeg ehk dwell time
Kas teadsid, et Google näeb mis lehti sa külastad ja kaua sa neil aega veedad?
Järelikult saab ta ka aru kaua keegi sinu lehel passib!
Kui inimesed vaid korra su lehte külastavad ja kohe back nuppu vajutavad, siis järelikult on Google arvates midagi valesti ja sinu leht ei vääri kõrget positsiooni. Kui aga külastajad jäävad su lehele kauaks, siis järelikult on see väärtuslik!
See tähendab seda, et SEO (ja sinu enda) huvides peaksid sa looma sisu, mille vastu külastajad ka huvi tunnevad.
2.8.2. Kasutajakogemus ehk UX
Kasutajakogemuse disainer minus tahab, et see tõsi oleks, aga suurema tõenäosusega UX siiski veel mingi eriline SEO mõjutaja pole – otsingumootorid lihtsalt ei oska mõne veebilehe kasutajakogemust hinnata.
Aga miks ma siis selle siin välja tõin?
Esiteks, Google ise on viimasel ajal selle tähtsusele rõhuma hakanud.
Teiseks, mis ehk on see tõeline põhjus – hea UX tähendab rohkem aega lehe peal. Hea UX on samuti midagi, mida sa peaksid alati taga ajama, kui tahad, et su lehekülg oma eesmärgi saavutaks.
Seega jah, ütleme, et see on “faktor”.
Hakkad juba seda puslet kokku panema?
Kasutajakogemus, aeg lehel, kiiresti avanevad lehed, ilus ja loogiline struktuur – need kõik on omavahel tihedalt seotud. Kõik keskenduvad sinu lehe külastajale.
Kuigi keegi meist ei tea täpselt, kuidas Google algoritm töötab, siis keskendudes oma lehe külastajale (mida sa peaksid tegema), on tulemuseks parem kasutajakogemus ja parem positisoon otsingute tulemustes!
Loogiline, on ju!?
3. Natukene veebilehe välisest SEOst
Nagu juba mainitud, siis veebilehe väline SEO hõlmab endas backlinkide kogumist. Backlinke peetakse siiamaani kõige suuremaks faktoriks veebilehe SEO strateegias.
Kui su leht saab palju kvaliteetseid backlinke, tõuseb see ka otsingutulemustes!
Koduleht, mis pakub väärtust oma külastajatele, kogub ajapikku ka ise backlinke teistelt veebilehtedelt. Üldiselt aga on veebilehe välise strateegia peamiseks eesmärgiks siiski kuidagi sellele kaasa aidata.
Ilmselgelt ei poolda Google seda, kui minnakse linkide saamise eesmärgil neid ise looma, et otsingutulemustes oma positsiooni upitada.
Siit siis tekibki dilemma:
Kas luua ise backlinke ja riskida karistusega (lehe otsingutulemustest eemaldamisega) või loobuda linkide loomisest panustades kvaliteetsele sisule, mis võiks sulle hoopis niimoodi backlinke juurde tuua.
Kuid siiski on ju see üks peamistest strateegiatest?
Jah, see on ja jääb üheks peamiseks SEO strateegiaks seniks kuni Google märkimisväärselt muudab meetodeid, kuidas ta otsingumootorites järjekorda määrab.
Seega tegeletakse siiski backlinkide kogumisega ja enamus SEO spetsialiste üritab seda ka eetiliselt teha. Selle käigus luuakse erinevatel viisidel linke, mis siis aitavad veebilehel otsingus positsiooni parandada.
Aga aitab sellest teemast, see artikkel on juba niigi pikk!
4. Kasulikud SEO tööriistad
Ahrefs – väga hea ja kasulik tööriist ühele tõelisele SEO eksperdile. Samas väga kallis.
Ahrefs Site Explorer – Jah, Ahrefs on küll tasuline, aga kas sa teadsid, et see abivahend on sinule täiesti tasuta! Selle tööriistaga näed ära väga palju asju, mis aitavad kindlasti sinu SEO pingutustele kaasa. Soovitan!
Semrush – Sama nagu Ahrefs, samuti kallis ja hea!
Keysearch – mida mina kasutan. Töötab hästi, tuleb paljude lisadega ning suureks plussiks on aktsepteeritav hind.
Google Keyword Planner – Eelnevate tööriistade “tasuta” versioon.
Google Trends – Google trendide vaatamiseks. Hea tööriist, kui tahad näha, millal sinu toodet või teenust kõige tihedamini otsitakse.
Keyword Shitter – Väga lihtne ja efektiivne tööriist märksõnade nimekirja koostamiseks. Suureks plussiks on veel see, et töötab ka eestikeelsete sõnadega!
WP Rocket – WordPressi veebilehe plugin, mis aitab selle kiirust tõsta. Tuleb väga paljude funktsionaalsustega, mis aitavad veebilehel efektiivsemalt töötada.
Siteliner.com – Väga hea sinu lehe (või konkurendi) lehe skännimiseks. Annab teada, mis lehel viga ja mida parandama peaks.
SeoPress – Väga hea SEO plugin WordPressi jaoks.
5. Korduma kippuvad küsimused
Kaua aega võtab, et SEOga tulemusi näha?
Väiksemate lehtede puhul võib see aeg väga palju kõikuda. Mõningatel juhtudel võib lausa minna 6 kuud, et sinu SEO pingutused vilja hakkavad kandma.
Millal SEO valmis saab?
Mitte kunagi… Nüüdsest on see su töö ja see ei saa kunagi otsa! Nüüdsest on see sinu elu!
Kumb on olulisem, linkide arv, või nende kvaliteet?
Mida rohkem sinu lehekülg dofollow linke saab, seda parema koha ta ka otsingutulemustes saab. Hah, ma just valetasin sulle!
Tegelikult on nii, et mida kvaliteetsemalt lehelt sinule link tuleb, seda parema koha saavutad! Ok, ma valetasin uuesti!
Tegelikult on hoopis nii, et… keegi ei tea päris täpselt!
SEO eksperdid pidevalt vaidlevad selle teema üle ja mõlemates väidetes on siiski see tõetera sees. Palju su leht dofollow backlinke kogub, on mõjutaja, aga samas loeb ka nende kvaliteet. Kui palju aga miski tegelikult mõjutab, seda teab vaid Google.
Siin on üks kesktee sulle probleemi lahendamiseks: saa palju kvaliteetseid linke oma lehele!
Kas see kõik, mis ma kirjutasin on tõsi?
Kõik, mis ma ülal kirja olen pannud, baseerub minu teadmistel, kuidas SEO töötab. Olen selle omandanud nii omal käel, kui ka minust targematelt õppides.
Sellegipoolest ei saa ma garanteerida, et see tekst mis ma kirja panin vastab 100% tõele. SEO on väga kiirelt arenev ja muutuv ning see info mida jagan sulle täna, võib homme olla juba aegunud.
Olles aga kõik selle öelnud… JAH, kõik mis ma ütlesin on tõsi!
6. Kokkuvõte
Ja jõudsidki lõppu! Nüüd peaks sul olema palju parem arusaam sellest, kuidas oma leht SEO jaoks korralikult ära optimeerida.
Muidugi pole see veel kõik, sest see teema on väga mahukas. Pidin niigi väga palju välja jätma, et artikkel pikaks ei läheks.
Just seepärast soovitan (kui teema vastu huvi on) seda veel edasi õppida. Sest nagu juba mainitud, on SEO alati muutumas ning teadmised selles vajavad pidevalt värskendamist.
Nüüd on aga sinu kord. Jäta alla oma kommentaar ja anna teada, kas kas/kui palju sellest artiklist kasu oli.
Õppisid midagi juurde?
Või äkki panin mõne asjaga mööda?
Anna teada!