fbpx

Veebilehe uuendamine – miks ja kuidas?

Viimati uuendatud

Silver Lass

Artikli autori pilt.
Veebilehe uuendamise protsess.

Uue kodulehe valmimise järel ei mõtle ilmselt keegi veel sellele, kui kaua vastloodud veebileht oma peremeest teenida võiks. Aga aastad mööduvad, kasutatavad veebitehnoloogiad üha uuenevad ja ühtäkki leitakse end olukorrast, kus koduka disain on aegunud, ei kohandu uutele nutiseadmetele, annab veateateid või ei avane enam üldse. 

Vanamoeline ja/või vigane veebilehekülg vähendab veebikülastaja usaldust sinu ettevõtte vastu ning toob suure tõenäosusega kaasa vähenenud tehingute arvu ja kasumi languse.

Allpool räägingi lähemalt sellest, kuidas aru saada, et sinu kodulehekülg on ajahambale jalgu jäänud ning kuidas sel juhul tegutseda.

Miks üldse veebilehte uuendada?

Keskmiselt võtavad ettevõtted oma kodulehe uuendamise ette iga kolme aasta tagant. See aeg sõltub muidugi iga konkreetse ettevõtte finantsvõimekusest ja sellest, kui suurt rolli veebileht üldse ettevõtte jaoks mängib.

Tihti kiputakse raha säästmise nimel uuendamisega ootama seni, kuni veebisait on juba nii katkine või vanamoeline, et selle klientidele näitamine osutub lausa piinlikuks ettevõtmiseks. 

See “säästmine” maksab hiljem väga valusalt kätte ettevõtte maine languse tõttu!

Kuidas aga aru saada, et nüüd tuleks veebilehte uuendada?

Veebisait vajaks uuendamist, kui:

See ei kohandu mobiilseadmetele 

2020. aastal külastas hinnanguliselt tervelt 85% inimestest internetti mobiiltelefoni või tahvelarvutiga. Seega, sinu 10 aastat vana koduleht võib arvutiekraanil täitsa viisakas paista, kuid kui see pole telefonis loetav ja kasutatav, jääd suuremast osast potentsiaalsetest klientidest lihtsalt ilma. 

Fakt on see, et inimeste veebikasutuse harjumused on isegi 5 aasta taguse ajaga võrreldes väga palju muutunud – nüüd eelistataksegi internetis surfata pigem telefoniga. Seetõttu on ka uuema aja trendiks veebisaitide arendamisel kasutada nn “mobile first” lähenemist, ehk siis kõigepealt arendatakse valmis mobiilivaade ja funktsionaalsus ning alles seejärel kohandatakse sait suuremate ekraanide jaoks.

See ei pea sammu ettevõtte kasvuga

Ettevõtte kasvades ja müüginumbrite suurenedes tekib reaalne oht, et olemasolev koduleht jääb jänni talle seatud ülesannetega.

Lihtne näide. Oletame, et lõid oma ettevõttele kodulehe koos lihtsa e-poega mõne toote kuvamiseks ja müümiseks. Kõik töötab, rahul oled nii sina kui ka sinu kliendid. Ühel hetkel võtad sa vastu otsuse oma tootevalikut märkimisväärselt suurendada.

Mõeldud, tehtud!

Aga – miskipärast teevad sinu kliendid üha vähem ja vähem oste.

Milles asi? 

Põhjus võib peituda selles, et e-poe lahendus ei olegi mõeldud suurema hulga toodete jaoks! Näiteks puudub sellel otsingu ja filtreerimis-süsteem ja poodleja lihtsalt ei leia soovitud toodet üles.

See ei ole kasutajasõbralik

Kaasaegne ja esteetilist naudingut pakkuv kujundus moodustab vaid osakese kasutajakogemuse disainist kui tervikust. Veebisait peaks lisaks sellele olema ka loogilise struktuuriga, kergesti kasutatav ja ligipääsetav. Sealjuures on kõige olulisem just see, et koduleht vastaks kasutaja vajadustele.

Kuigi parim meetod kasutajasõbralikkuse hindamiseks oleks kasutajakogemuse testide läbiviimine, on abi ka lihtsalt antud valdkonna uurimisest ja enda harimisest. On ju termin UX disain enamuse jaoks veel uus ja tundmatu. Seepärast loe kindlasti ka minu artiklit:”7 kasutajakogemuse põhitõde, mida veebilehte luues järgida”.

See ei tööta nagu peaks või annab veateateid

Ilmselgelt, kui sinu lehel olevad kontaktivormid, hinnakalkulaatorid, animatsioonid või mistahes muud osad ei tööta, oleks kiiremas korras vaja need korda teha. Paraku aga võib taolise “iidse” lahenduse remont osutuda väga keerukaks või lausa võimatuks. Põhjuseks võib olla näiteks selle sõltumine aegunud PHP versioonist.

Kuidas nii?

Turvalisuse kaalutlustel soovitavad või lausa nõuavad enamus sisuhaldussüsteeme, sh WordPress, kaasaegset PHP versiooni kasutamist. Vanad pluginad või koodijupid on aga üles ehitatud aegunud PHP versiooni peale. Uus PHP versioon teeb need lihtsalt katki.

See on aeglane

Veebisaidi avanemise kiirus on lehe külastamise kogemuse juures olulise tähtsusega. Inimesed kipuvad olema kärsitud ja eeldavad, et iga hiireklikk viib nad hetkega uue ja huvitava juurde. Kui leht laeb 3 sekundit või kauem, on vähemalt kolmandik veebisurfajaist enne lehe avanemist juba mujale edasi liikunud.

Kui soovid antud teemast rohkem teada saada, loe Georgi sulest valminud intrigeerivat artiklit veebilehe kiirusele optimeerimisest. 

Aeglane veebileht loob ettevõtte brändist negatiivse kuvandi!

Kui su veebileht vastas ühele või mitmele eelpool välja toodud punktidele, vajaks see kindlasti minimaalselt kas teema ja moodulite uuendamist või funktsionaalsuse ja disaini parandamist, kuid tihti on mõttekam ja ka lihtsam ehitada uus sait täiesti nullist.

Siin jõuamegi olulise küsimuse juurde.

Kas teha ise või lasta teha professionaalil?

torumees remonti tegemas

Olgu sooviks siis kas vana lehe korrastamine või täiesti uue ehitamine, esimese asjana tasub kindlasti kaaluda seda, kas oleks võimalik ja mõttekas see töö ise ette võtta. Otsus sõltub peamiselt sellest, kui suurt ja tehniliselt keerukat lehekülge täpsemalt vaja on, kuid ka rahalistest võimalustest ja vaba aja olemasolust.

“Katkise” veebisaidi korrastamine või värskendamine

WordPressi veebisaitide puhul võib olemasoleva lehe töökorda tegemiseks täiesti piisata lihtsalt teema ja moodulite uuendamisest. See on asi, millega pea igaüks ise hakkama saaks. Kui aga eelnevast abi ei olnud, võib vigade likvideerimine osutuda juba keerulisemaks ülesandeks ja nõuda professionaali vilunud kätt. 

Tihti on olemasoleva lehe korda tegemine isetegija jaoks keerulisem, kui täiesti uue veebisaidi loomine. Seda eriti siis, kui vana leht on loodud nn erilahendusena – sel juhul võib töö osutuda isegi asjatundja jaoks parajaks pähkliks.

Uue veebisaidi loomine mõne populaarse veebiehitaja abil 

Nullist uue lehe ise loomine on tegelikult üsna sirgjooneline protsess. WordPressi puhul piisab lihtsalt valmis kujundusmalli ostmisest (nende hinnad jäävad tavaliselt 50-100 euro vahemikku) ning enda soovitud sisu lisamisest.

Tõsi, kuigi WordPress on ideeliselt loodud kõigile kasutamiseks, eeldab see siiski kasutajalt teatud eelteadmisi veebi ja veebilehtedega seonduvast. Näiteks, juhul kui osutub vajalikuks uue domeeni või veebimajutuse soetamine, tuleb ka kõik seonduvad seadistustööd ise ette võtta.

Netis leitavad veebiehituse platvormid nagu Weebly, Wix või Eesti oma Voog on enamasti väiksemate võimalustega kui WordPress, kuid neid on lihtsam kasutada. Lehe struktuuri muutmine on tehtud kasutajale visuaalseks ja intuitiivseks. Samuti saab ühe hoobiga lahendatud ka domeeni ja majutuse probleem.

Siiski, piiratud võimaluste tõttu võivad need suuremate või keerulisemate saitide ehitamisel ebapiisavaks osutuda!

Millal võiks eelistada professionaali teenuseid?

Kuigi lihtsama visiitkaardi laadse veebisaidi saab Voogi või WordPressi teema abil küll ise püsti panna, ei pruugi see tulla maksimaalse kasuteguriga.

Veebilehe tegemisel peab lihtsalt arvestama ka kõige sellega, mille peale kogenematu inimene ei tule.

Otsingumootorite, kiiruse ja kasutajakogemuse jaoks optimeeritud veebisaidi valmistamine nõuab tegijalt juba väga spetsiifilisi teadmisi ja kogemusi.

Kui minna aga keerulisemate e-poodide või infoportaalide juurde, siis nende valmistamiseks on kindlasti juba vaja veebiarendaja vilunud kätt. Tegelikult, igasuguse spetsiifiliste soovidega erilahenduse (nii disaini kui ka funktsionaalsuse mõttes) valmistamine eeldab tegijalt juba minimaalselt HTML/CSS koodi kirjutamise oskust.

Vähetähtis pole ka sinu aeg ja närvikulu, mille säästad kui annad lehe tegemise asjatundjate hooleks. Veebiarendajana võin kinnitada kui stressirohke see töö tegelikult on ja kui palju magamata öid üksainus veebileht võib kaasa tuua.

Nüüd jõuame aga kõige tähtsamani.

mees istub ja loeb raha

Millest sõltub veebisaidi uuendamise hind?

Ütleme siis, et otsustasid jätta oma ettevõtte kodulehe tegemise professionaalide hoolde ning oled juba asunud ka teenusepakkujaid googeldama. Pakkujaid leiad aga meeletult palju ja valiku tegemine pole lihtne. Paljud neist annavad ilusaid ja suuri lubadusi ja mõnel on tõestuseks ette näidata muljetavaldav portfoolio.

Sealjuures küsitavad hinnad on vahemikus 800 eurot – 8000 eurot!

Millest selline kõikumine?

Kuidas on võimalik, et ühe veebisaidi loomise teenuse eest võid saada erinevaid pakkumisi tervelt kümnekordse hinnavahega!?

Põhjus on tegelikult lihtne, vabakutseline üksiküritaja ei pea ju maksma palka 10+ liikmelisele arendajatest, disaineritest ja sisuloojatest koosnevale meeskonnale ega tasuma kallist renti uhke kontori eest. Ta teeb kogu töö ära üksi. 

Odavalt saadud veebileht ei pruugi aga olla kuigi hea

Rõhk sõnal “pruugi”, sest kindlasti on olemas vabakutselisi andekaid veebiarendajaid, kes on võimelised looma agentuuridega võrdväärseid veebilahendusi. Võib aga arvata, et sellised profid teavad oma väärtust ja küsivad töö eest kordades rohkem.

Aga üldiselt, suured agentuurid peavadki rohkem küsima ja selge on ka see, et nende töö tulemus on keskmise freelanceri pakutavast kvaliteetsem.

Ja peabki olema – 10 pead on 10 korda rohkem kui 1 pea!

Kui su ettevõte on piisavalt suur ja edukas ja 10 000 eurone väljaminek maha ei löö, ei näe ma mingit probleemi tellidagi veebisait mõnelt suurelt ja mainekalt agentuurilt. Saadud kvaliteetne veebilahendus teenib selle raha tõenäoliselt üsna kiiresti tagasi.

Siiski on võimalik, et oleksid sama kvaliteediga tulemuse saanud ka kordades odavamalt! 

Hirmkallis veebilahendus võib olla lihtsalt ülemakstud!

Krõbe 8000 eurot maksnud koduleht ei pruugi olla parem analoogsest lehest, mille oleksid saanud väiksema agentuuri käest 2000 euro eest. 

Minu soovitus oleks enne maksmist lasta kellelgi asjatundjamal uurida teenusepakkujate portfooliotest leitavaid tehtuid töid. Mõned asjad, mida jälgida:

Saadud info põhjal võid teha küllaltki vettpidavaid järeldusi konkreetse agentuuri töö kvaliteedi kohta ja saaksid aimu sellest, millisel tasemel kodulehe sa ise tõenäoliselt neilt saaksid.

Kokkuvõte

Ettevõtte või brändi maine üheks suurimaks mõjutajaks on kodulehekülje kvaliteet. Enamasti on aga keskmine värskelt valminud veebilehekülg juba 3-5 aasta pärast aegunud ja vajaks uuendamist. Uuenduse edasilükkamine võib säästmise asemel ettevõttele kaasa tuua kordades suuremaid kaotusi.

Millal ja kuidas aegunud lehekülg ümber teha või värskendada, sõltub konkreetsest lehest. Kui  see aga kasutab aegunud PHP versiooni, ei kohandu erinevatele ekraanisuurustele, annab veateateid või kõige proosalisemalt öeldes – on lihtsalt ajast, arust ja kole, tuleks seda kindlasti uuendada.

Kui lihtsama visiitkaardilaadse kodulehe saab populaarsemate veebiehitajate abil ka ise valmis teha ja üles seada, siis maksimaalse tulemuse nimel või vähegi keerukama lahenduse puhul on soovitatav jätta see töö professionaalile. Enne teenusepakkuja valimist tasub põhjalikult uurida nende tehtud töid. Agentuuri hoolsal valimisel võid saada sama kvaliteedi kordades odavama hinnaga.

Artikli autori pilt.

Silver Lass

Olen Easywebi veebiarendaja, disainer ja UX disainer. Arvan, et veebilahendus on hea siis, kui see täidab talle seatud eesmärgi. Rõhun sellele, et asjad oleksid kasulikud, arusaadavad ja mugavad nii mulle, Sulle kui ka Sinu kliendile.

Vabal ajal naudin filme, kirjandust ja malemängu ning viljelen kehakultuuri :)